تبلیغات
تک نویس - مقابله با استرس بی مورد google

محصولات فروشگاه

مقابله با استرس بی مورد

مقابله با استرس بی مورد

اینکه همه ما گاهی دچار استرس می شویم اجتناب ناپذیر است. در حقیقت استرس٬ عکس العمل طبیعی بدن در شرایطی است که باید سریع تر عمل کنیم و از تمام نیروی فکری و جسمی خود استفاده کنیم. ولی همین نیروی محرک اگر زیادتر از حد لازم باشد٬ ما را از حرکت باز می دارد. چرا که ناخودآگاه ما به مغز آلارم می دهد که موقعیتی که در آن قرار گرفته ایم از توانمان خارج است و وقت کنار کشیدن و فرار است. در نتیجه استرس بیش از حد ما را فلج می کند و به مرور زمان آسیب های روانی و جسمی ایجاد می نماید.

برای همین سعی کردم چند راه حل برای مدیریت استرس پیدا کنم و بعد از نوشتن این پست تا مدتی عمل کنم و ببینم تا چه حد مفید هستند. پیشنهاد میکنم شما هم این نکات را بخوانید...


به ادامه مطلب بروید



قوز نکنید تا کمتر استرس داشته باشید


در یکی از برنامه های TED مجری برنامه موضوع جالبی را مطرح کرد٬ اینکه چقدر نحوه نشستن و راه رفتن ما در میزان استرس و اعتماد به نفس ما تاثیر دارد.

برای ثابت کردن این موضوع روی چند نفر یک آزمایش انجام دادند:

- از گروه اول خواستند ۲ دقیقه به حالت راحت و با اعتماد به نفس روی صندلی بنشینند.

- از گروه دوم درخواست کردند ۲ دقیقه به حالت قوز کرده و جمع و جور گوشه اتاق بنشینند.


مقابله با استرس بی مورد


پس از این ۲ دقیقه هورمون تستوسترون و کورتیزول خونشان را اندازه گرفتند. (کورتیزول هورمونی است که در مواقع استرس ترشح می شود.)

نتیجه این بود که در گروه اول که راحت و صاف نشسته بودند٬ تستوسترون بالاتر رفته بود و کورتیزول پ‍ایین آمده بود و در گروه دوم ٬ که به حالت معذب نشسته بودند٬ این نتایج برعکس بود.


  


حتی بعد از انجام این آزمایش٬ یک مصاحبه کاری از دو گروه به عمل آوردند و با اینکه مصاحبه کننده نابینا بود٬ گروه اول را برای کار انتخاب کرد.



استفاده از تقویم رومیزی و یادداشت کردن کارها و قول و قرارها


اگر احساس می کنید دائم کاری از یادتان می رود٬ حتما یادداشت کنید و ذهنتان را بابت به خاطر سپردن همه چیز مصرف نکنید. (البته این کار را چند روزی است انجام می دهم و نتیجه مثبت آن را دیده ام.)



یاد بگیریم به موقع “نه” بگوییم


تا جایی که می توانید کارهایی را که به شما مربوط نمی شود و خارج از توان شماست قبول نکنید. یک بار نه گفتن بهتر از مدت ها بد و بیراه شنیدن و بدقول شدن است. البته شرایط را در نظر بگیرید٬ شاید گاهی کمک شما حیاتی باشد و اگر مدتی خود را برای دیگران به دردسر بیاندازید ارزش داشته باشد.


تشخیص نگرانی بی مورد و امکان انجام کار مفید


هر وقت استرس حمله می کند٬ با خود فکر کنید آیا این حس کمکی در حل مشکل می کند یا خیر. در صورتی که کاری از دستتان بر می آید٬ لیستی از کارها و ترتیب آن ها تهیه کنید و بعد به نوبت انجام دهید. توانایی های خود را به یاد داشته باشید٬ سعی کنید به کم کاری های گذشته و نتایج آینده توجه نکنید و روی کاری که در لیست قرار داده شده تمرکز کنید.


از بقیه کمک بگیرید و به موقع استراحت کنید


استراحت را دست کم نگیرید. بدن احتیاج به خواب کافی و منظم٬ ورزش و تفریح دارد. حتی اگر شما مادر ۵ بچه هستید یا از مریضی نگهداری می کنید٬ خودتان هم احتیاج به استراحت دارید و این یک درخواست نامشروع و اضافه نیست. گاهی کارها را به متخصص آن بسپارید و از زمان فراقت خود لذت ببرید. 


چنانچه شما هم به بکار بردن این نکات علاقه دارید تجربیات خود را در اینجا به اشتراک بگذارید... source


ادامه مطلب
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.